Till startsidan för Statens veterinärmedicinska anstalt

Fakturor från och till SVA

SVA hanterar idag kundfakturor och leverantörsfakturor i första hand elektroniskt.

Kundfaktura

Utöver traditionell pappersfaktura via fysisk postgång har vi möjlighet att erbjuda våra kunder pdf-faktura via e-post eller elektronisk faktura via kundens tjänsteoperatör.

SVA värnar om miljön och strävar kontinuerligt till att effektivisera processer. Vi föredrar därför att kundfakturor distribueras i nedan nämnda prioriteringsordning.
1. Elektronisk kundfaktura via kundens tjänsteoperatör.
2. Pdf-faktura via e-post
3. Pappersfaktura

Kontakta ekonomi@sva.se om Du är intresserad av att ta emot annat format än pappersfaktura.

Leverantörsfaktura

SVA värnar om miljön och strävar kontinuerligt till att effektivisera processer och vi föredrar därför att leverantörsfakturor skickas i nedan nämnda prioriteringsordning från e-faktura till leverantörsportal. Grundprincipen för att etablera e-handel är att var och en bär sina egna kostnader. Detta innebär att Statens veterinärmedicinska anstalt inte har möjlighet att ge ersättning för eventuella kostnader för byte av fakturaflöde.

1. E-faktura

Om ni redan idag skickar eller vill börja skicka elektroniska fakturor till SVA ber vi er att

kontakta er tjänsteleverantör (VAN-operatör) och göra en elektronisk anslutning mot SVA med hjälp av nedanstående information.

  • Mottagande företag: Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA
  • SVA:s tjänsteleverantör: Pagero
  • SVA:s organisationsnummer: 202100-1868
  • Momsregistreringsnummer: SE202100186801

kontakta SVA via ekonomi@sva.se och meddela att ni vill skicka e-faktura och samtidigt förmedla

  • Sändande företag: Namn på ert företag/organisation
  • Er tjänsteleverantör (VAN-operatör) ni använder för att skicka e-fakturor.
  • Ert organisationsnummer
  • Ert momsregistreringsnummer
  • GLN (om det finns)

Frågor ställs till: ekonomi@sva.se, 018-67 42 00

2. Pdf-faktura via e-post

Vi kan också ta emot pdf-fakturor via e-post. Observera begränsningen 1 pdf-faktura per e-postmeddelande. Inskannad pappersfaktura omvandlad till pdf-format fungerar också.
Pdf-fakturor skickas till: invoice.2021001868@kollektor.no

3. Pappersfaktura

Pappersfakturor skickas till fakturaadress:
Statens veterinärmedicinska anstalt
PG1322
737 84 Fagersta

Fakturaadressen är till SVA:s tjänsteleverantörs skanningscentral. Skicka därför inte:

  • Varor, biljetter eller orderbekräftelser till fakturaadressen
  • Ovidkommande information exempelvis reklam tillsammans med fakturan
  • Handskrivna fakturor

Observera att det är endast fakturor som ska gå till ovanstående adress.

4. Leverantörsportal

SVA erbjuder dig som saknar lösning eller skickar ett mindre antal fakturor per år att använda Pagero Free Web Portal som är en kostnadsfri tjänst för att skicka e-fakturor. På så sätt kan du komma igång med att skicka e-fakturor till SVA direkt utan extra kostnader.

Registrera dig med hjälp av projektkod FreePortal_SVA via länken https://www.pageroonline.com/public/registrationWizardPublic?campaign=FreePortal_SVA
om du vill börja använda denna tjänst. Efter registrering får du en e-post med dina inloggningsuppgifter.
Läs mer om hur du använder Pagero Free Web Portal (pdf).

Med Pagero Free Web Portal kan du även skicka e-fakturor till andra kunder (transaktionskostnader tillkommer). Fri support via Pagero Service & Support Center ingår.

Övrig info relaterad till leverantörsfakturor till SVA

Referens på fakturan
Vi behöver även ha vår referens i fakturans huvud. Beställaren ska lämna uppgift om aktuell referens.

  1. Inköpsordernummer eller
  2. Sektionsnummer med prefixet SVA, exempel SVA12345

Fakturans innehåll

Följande uppgifter ska framgå av fakturan:

  • Korrekt referens, se ovan
  • Korrekt fakturaadress, se ovan
  • Fakturanummer
  • Fakturabelopp
  • Momsbelopp
  • Org-nr/VAT-nr
  • Uppgift om F-skattsedel
  • PlusGiro, bankgiro eller bankkonto
  • Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
  • Övriga lagstadgade krav

De fakturor som inte innehåller ovanstående uppgifter måste vi returnera för komplettering innan betalning kan ske. Dröjsmålsräntor och avgifter på fakturor som returnerats på grund av att ovanstående uppgifter saknas, accepteras inte. Vid ny eller kompletterad faktura kommer fakturadatum att flyttas fram till 30 dagar efter mottagande av den kompletta fakturan.

Betalningsvillkor

Observera att staten normalt bara godkänner 30 dagar netto som betalningsvillkor samt att inga faktureringsavgifter debiteras.

Frågor

Har du frågor eller synpunkter kontakta oss gärna. E-posta ekonomi@sva.se eller ring 018-67 42 00.

Hittade du informationen du sökte på den här sidan?

  • 5 Perfekt, jag hittade svaret på min fråga
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1 Nej, inte alls